ریواس
محل رویش ریواس
ریواس
محل رویش ریواس
وقتی از سمت جاده اصلی وارد روستا میشم ورودی روستا به دوراهی میخوریم
که خیابانهای اصلی روستا هستند که به دو صورت زیر در عکس نام گذاری شده اند
خیابان شهید محرمعلی محمدی
خیابان شهید بهروز رحمانی
يا مولاتی يا فاطمةُ أغيثينی
ای مولای من ؛ يا فاطمه به فرياد من برس !
تا زخمهای کهنه دل را دوا کنم
با ذکر نام پاک تو ذکر خدا کنم
يافاطمه به سجده بگويم به صد نفس مولای من تويی و به حاجت صدا کنم
تا پا نهم به خاک مدينه به ياد تو خاکش ز بهر چشم ترم توتيا کنم
چون آن ضريح گمشده پيدا نمی کنم اندر کنار قبر نبی عقده وا کنم
من عهد بسته ام که بميرم ز داغ تو عهدی دگر کنم که به عهدم وفا کنم
غمهای آسمان که هجوم آورد به دل رفع غم گران به حديث کساء کنم
مهدی کجاست تا که به امر ولايتش سرهای دشمنان تو از تن جدا کنم
التماس دعا
خانه تکانی از دیگر آئینهای نوروز است. ده پانزده روز مانده به نوروز خانه تکانی شروع میشود. در این آئین، همه وسایل خانه گردگیری و شستشو میشود و پاک و پاکیزه میگردد.
چنان زوایای خانه را می روبند که اگر تا یک سال دیگر هم آن زوایا از چشم خانم خانه پنهان بماند یا فرصت پاکیزه سازی آنها به دست نیاید، قابل تحمل باشد.
وسواس برای این پاکیزه سازی تا به حدی است که در و دیوار خانه اگر نه هر سال، هر چند سال یکبار نقاشی میشود.
پس از خانه تکانی، نوبت سبزه کاشتن میشود. مادران حدود یک هفته مانده به نوروز، مقداری گندم و عدس و ماش و شاهی در ظرفهایی زیبا می ریزند و خیس می دهند تا آهسته آهسته بروید و برای سفره نوروزی آماده گردد.
می رویم تا جوانه کنیم. شکوفه بزنیم. چشمهایمان را به روی دنیای سبز و آراسته بهار بگشائیم. می رویم تا یخ عاطفه ها را زیر نور آفتاب عشق ذوب کنیم و به زلال و گرم بهار بپیوندیم.
می رویم تا چشم بدوزیم به آسمان شاید اولین کسی باشیم که بازگشت پرستوهای مهاجر را می بیند و یادمان می آید که امسال کوچ پرندگان نور را با همه عظمتش دیده ایم که مثل پرستوها به امید آشیان گرم پر کشیده اند. اما نه، پرستوها به امید بازگشت کوچ می کنند ولی مرغان نور می روند به این آرزو که ماندگار شوند.
پرندگان نور چه دیده اند که لبیک گویان، کبر، غرور و دروغ و هر آنچه میان جسم و جان فاصله می اندازد زیر پا می گذارند.
چه زیباست تلاقی خانه تکانی دل و درخشان شدن جان با تحول فصل!
از دیر باز آموخته ایم، تازه و پاکیزه به استقبال نو شدن برویم. خانه تکانی نه به مفهوم دور ریختن کهنگی هاست، بلکه مراد مرور خاطره ها و نظم بخشیدن است به آنچه درهم و شلوغ در انباری ذهن به روی هم انباشته شده است.
خانه تکانی به نوعی بررسی کارنامه سالی است که پشت سر گذاشته ایم. اینکه مثبت ها و منفی ها را کنار هم بگذاریم و نموداری از رشد و پیشرفت را ترسیم کنیم و ما در این روزهای پایان سال بر آنیم تا خانه فعالیت های بخشی از زندگی خود را منظم کنیم و شاید درخشانترین بخش فعالیت ها مربوط به موفقیت هایمان می باشد که دست یابی به فردایی بهتر و پویاتر را آسانتر و مطمئن می سازد.
بیایید به مانند رویش و تازه شدن، لوح ضمیرمان را از غبار تیره گیها، کاستی ها و کدورت ها پاک کنیم و به استقبال بهاری نو برویم.
بیست و دوی بهمن که حیات وطن است
خود روح خدایی است که در جان و تن است
ما زنده به آنیم و از آن یاد کنیم
یوم الهی که یادگار از آن ماه بهمن است
یوم الله۲۲ بهمن، روز پیروزی حق بر باطل را تبریک می گویم . . .
سلام برخانوادهام كه اينك هديه اي تقديم اسلام نمودند،پدرجان از اينكه نتوانستم دين خود را نسبت به شما اداءكنم شرمنده هستم ولي اميدوارم مرا ببخشيد ومرا حلال كنيد.
پدرعزيزم،صبركن وخدا را شكر گذار وشما اي مادر:اي آرام بخش وجود،اي مهربان ،اي كسي كه زبان من توان سخن گفتن درباره تورا ندارد،وهرچه سعي ميكنم ميبينم سخني نميتوانم بگويم كه باآن قدرداني از محبتهاي بيدريغ تو بكنم.
مادرجان: اي فرشته خوبيها بعد از من چشمهاي معصوم وپاكت را آلوده به اشك مكن،جامه سياه مپوش ودر حجله دامادي فرزند خطا كار خود ماتم زده مباش وشير پاكت را برمن حلال گردان وبرايم دعا كن،شايد خداوند از گناهانم بگذرد.
اي جوانان: مبادا دررختخواب ذلت بميريد كه حسين (ع) درميدان نبرد شهيد شد، اي جوانان مبادا درغفلت بميريد كه علي (ع) درمحراب عبادت شهيد شد ومبادا در حال بي تفاوتي بميريد كه علي اكبر حسين در راه حسين (ع) وبا هدف شهيد شد.
اي مادران: مبادا از رفتن فرزندانتان به جبهه جلوگيري كنيد كه فردا درمحضر خدا نميتوانيد جواب حضرت زينب(ع) رابدهيد كه تحمل 72 تن شهيد رانمود،استغفارودعا راازبين نبريد كه بهترين درمانها براي تسكين دردهاست وهميشه بيادخدا باشيدودرراه او قدم برداريدوهرگز دشمنان بين شما تفرقه نيندازندوشماراازروهانيت متعهد جدا نكنندكه اگر چنين كردند روزبدبختي مسلمانان و روز جشن ابرقدرتهاست ،حضورتان را در جبهه هاي حق عليه باطل ثابت نگهداريد ودر امام بيشتر دقيق شويد وسعي كنيد عظمت اورا بيابيدوخودرا تسليم او سازيد وصداقت خود را همچنان حفظ كنيد،امروز كه دارم اين وصيت نامه رامينويسم دريكي از سنگرهاي جبهه هاي جنوب بسر ميبرم ومنتظر ديدار با معشوقم ميباشم ،آمده ام چون تشخيص داده ام كه تنها جاي ديدار با معبوداينجاست ،آمده ام شايدسهمي داشته باشم درريشه كن كردن ضد انقلاب وبيرون راندن متجاوزين ،آمدهام تا من نيز در احياء دين مبين اسلام وبه ثمر رسيدن انقلاب شريك باشيم،در اين لحظه خون دررگهايم ميجوشد ونميتوانم درست چيزي بنويسم چون مسئوليتي كه به عهده گرفتهام بر دوشم سنگيني ميكند،واز طرفي خوشحال هستم كه شايد بتوانم به اين صورت كمي ازمسئوليت سنگيني كه بر دوشم است اداء كنم ودر پايان از پدرومادرم ميخواهم كه بر مزارم گريه نكنند واگر گريه ميكنند طوري گريه كنند كه دشمنان نفهمند واز پدر ومادرم ميخواهم كه صبور باشند مانند حضرت زينب كه تحمل 72 تن شهيد رانمود%
وسلام عليكم ورحمته الله وبر كاته خدايا خدايا تا انقلاب مهدي خميني را نگهدار
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام الله پاسدار حرمت خون شهیدان
سلام علیکم
به نام ایزد دانا که عالم را آفرید و بر تمام موجودات از بزرگترین تا کوچکترین آنها هستی بخشید
چند سخن با شما سروران عزیز دارم:اول پدر و مادر مهربانم:ای عزیزانی به خاطر بزرگ نمودن من زحمت های بسیاری را متحمل شدیداز شهادت من هیچ ناراحت نباشیدبلکه افتخار هم بنماییدواین را قبول کنید که من امانتی بودم از طرف خداوند متعال پیش شما.مرا حلال کنیدهرچند نتوانستم فرزند لایقی برای شما باشم وحقیرانه می خواهم که کمتر بر سر قبر من گریه کنید.
چند سخن با شما برادران وخواهران مهربانم:از برادران وخواهران مهربانم می خواهم مرا ببخشند و نماز را حتی الامکان به جماعت به پا دارندوامام را تنها نگذارند
از کلیه دوستان و اهل فامیل طلب بخشش مینمایم و می خواهم به این بیانات امام عنایتی داشته باشند: ((ما از خداوند می خواهیم که قلوب ما را تغییر دهد.تا بفهمیم که برای چه در این دنیا آمدیم وباید چه بکنیم وچطوراز این دنیا برویم.یک مرگ حیوانی نباشد به یک نحوی باشد که ما انبار نکنیم معاصی را در آنجا و روسیاه باشیم در نزد شهدا و خداوند تایید کند مارا و همه ما آدم شویم.اسلام آمده است تا آدم درست کندهمه انبیا برای این معنا آمده اند خدایا دلهای این هایی که مخالف جمهوری اسلامی هستند برگردان تا آدم شوند ما باید این جنگ را ادامه دهیم تا وقتی که انشا الله پیروزی حاصل شود.))
و این پیروزی به گفته حضرت امام نزدیک است انشا الله و در آخر درخواست می کنم که جنازه ی ای حقیر را در شهرستانماهنشان روستای قرهداش دفن کنند.
خداحافظ شما دوستان وآشنایان
تاریخ تولد:۱۳۴۷
تاریخ شهادت:۶/۶/۱۳۶۵
محل شهادت:عملیات کربلای ۵ شلمچه
سبد بافی با ساقه کندم و شاخه بید:
در حدود ده سال پیش رونق زیادی داشت در روستا ولی متاسفانه با مرور زمان از رونق افتاده
صنایع دستی :
صنایع دستی از دیر باز در این روستا رواج و رونق خاصی داشته ولی با گذشت زمان و عدم حمایت نهاد های مرتبط متاسفانه این صنعت دیرینه و کهن روبه فراموشی میره. از مهمترین آنها صنعت فرش بافی و گلیم بافی سبد بافی با ساقه کندم و شاخه بید می باشد .
در گذشته انواع فرش و گلیم با متراژهای مختلف و طرح و نقشه های گوناگون در این روستا بافته می شد ولی متاسفانه به علت عدم حمایت ارگان های مرتبط از فرش بافان این صنعت فاقد رونق است.
تعدادشون خیلی زیاده اما من فقط تونستم همین ها رو پیدا کنم.....
"سفید چوچوم "
" کوکو علفی "
مادامى که سيب با چوب باريکش به درخت متصل است
همه عوامل در جهت رشدش در تلاشند,
باد باعث طراوتش میشود
آب باعث رشدش میشود
و آفتاب پختگی و کمال ميبخشد
اما
به محض منقطع شدن از درخت
و جدايى از "اصل",
آب باعث گندیدگی
باد باعث پلاسیدگی
و آفتاب باعث پوسیدگی و ازبين رفتن طراوتش میشودمراقب وصل بودن به "اصالتمان" باشیم
که انسانیتمان از بین نرود .
اس ام اس شب یلدا 94
بیا ماه من و یلدای من باش
شب بارانیه دی ماه من باش
بیا زیباترین مجنون این شب
یه عمری با من و لیلای من باش . . .
عکس زیبا از بارش برف در روستا
محققان وطنی با انجام بررسی هایی روی افراد مبتلا به دیابت به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن روزانه 3 فنجان چای بابونه باعث کاهش میزان قند خون می شود.
پژوهشی که محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام داده اند و نتایج آن در سایت National Center for Biotechnology Information به چاپ رسیده است، از تأثیر مثبت چای بابونه در کنترل قند خون خبر می دهد.
به عقیده ی این محققان چای بابونه باعث کاهش قند خون و افزایش میزان آنتی اکسیدان بدن مصرف کننده ها می شود.
محققان وطنی به مدت 2 ماه روی 64 مرد و زن بین 30 تا 60 ساله که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند بررسی هایی انجام دادند.
گروهی از این داوطلب ها روزانه تا 3 فنجان چای بابونه (3 گرم بابونه، 150 میلی لیتر آب داغ) و گروهی دیگر 3 بار آب نوشیدند. محققان در طی این مدت به طور مرتب تست قند خون انجام دادند.
بعد از 8 هفته بررسی مشخص شد که میزان انسولین در خون مصرف کننده های چای بابونه به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده و میزان آنتی اکسیدان آن ها افزایش یافته است.
پژوهشی که محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام داده اند و نتایج آن در سایت National Center for Biotechnology Information به چاپ رسیده است، از تأثیر مثبت چای بابونه در کنترل قند خون خبر می دهد
به گزارش دیلی میل، آنتی اکسیدان «کرستین» روی آنزیم هایی که باعث پیشرفت دیابت می شوند تأثیر دارد. بنابراین چای بابونه می تواند باعث کنترل قند خون و میزان آنتی اکسیدان های بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.
به نظر می رسد چنین کشفی امید تازه ای برای درمان دیابت باشد. البته خاصیت بابونه صرفاً به اینجا ختم نمی شود. پیش از این نیز محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده بودند که بابونه حاوی ترکیبی به نام «اپی ژنین» است که از پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
درخت زالزالک در برخی از شهرهای کشور ما مانند روستای ما تا 8 متر ارتفاع دارد و میوه آن عموماً زردرنگ است. زالزالک دارای تانن، مازو، اسید تارتریک و اسید مالیک است و میوه تازه آن دارای روغن چرب، قندهای گلوکز، فروکتوز، مواد معدنی گوناگون مانند کلسیم و نیز ویتامین «C» است. زالزالک همچنین مقداری پکتین دارد.
* چای زالزالک آرام بخش است؛ بنابراین افرادی که از بی خوابی رنج می برند و یا دچار انقباضات مکرر عضلانی می شوند بهتر است این نوشیدنی را بیشتر مصرف کرده و آن را جایگزین چای در محل کار خود کنند.
* مصرف منظم چای زالزالک برای افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند نیز مفید است و به بهبود خون رسانی به قلب کمک می کند.
* این دم نوش خوش عطر، کمترین خطر را برای مصرف کنندگان دارد و برای افرادی که از افزایش فشارخون رنج می برند، مفید است.
* پژوهش ها بیانگر این است که چای زالزالک تقویت کننده مؤثری برای قلب است، از همین رو به بهبود بی نظمی های ضربان قلب و بسیاری از اختلالات مربوط به آن کمک می کند.
* تقویت عضلات عروق، کاهش احتمال تشکیل لخته و پیشگیری از سکته قلبی از دیگر خواص این میوه است که به دم کرده زالزالک نسبت داده می شود.
* این نوشیدنی در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش نیز مؤثر است و علاوه بر تنظیم میزان کلسترول خون، به کاهش علائم بیماری اسهال کمک می کند؛ در واقع میوه زالزالک بسیار قابض است.
* مصرف روزانه یک فنجان چای زالزالک بدن را در برابر تنش های روحی مقاوم کرده و به کنترل دلواپسی ها کمک می کند.
* مصرف زالزالک موجب کاهش قند و فشار خون می شود.
* زالزالک ضد اسکلروز است و مصرف آن برای تقویت معده بسیار مفید است.
گل زالزالک اندکی معطر است و قبل از آن که غنچه اش کاملاً باز شود، برای مصرف داروسازی، می چینند. این گل ضد تشنج است و حرکات نامنظم قلب را تنظیم می کند و داروی مفید و خاصی برای ضد تپش قلب و ضربان شدید آن است.
اگر چه در بسیاری از مناطق، چای زالزالک به صورت کیسه ای و آماده در دسترس مردم قرار دارد، اما تهیه این نوشیدنی از میوه تازه همراه با طعم خوش، خواص بیشتری دارد؛ به این ترتیب که با افزودن یک تا دو قاشق غذاخوری میوه خرد شده زالزالک به یک فنجان آب جوش، پس از 10 تا 15 دقیقه، این دم کرده گیاهی آماده مصرف است. از آنجا که گل و برگ های این میوه نیز خواص فراوانی دارد، افزودن یک قاشق برگ و گل خشک شده زالزالک به چای آن توصیه می شود.
مصرف زیاد زالزالک سمی است و زنان نباید در دوران بارداری و شیردهی آن را مصرف کنند.
مقدمه
آدمهايي كه هميشه در جستجوي زندگي آرام و به دور از ازدحام شهرها هستند، تصويري شاعرانه از روستا در ذهن خود دارند و براي همين است كه خيلي وقتها ميگويند خوشا به حالت اي روستايي. روستايي خبر از بوقهاي پي در پي ماشينها و هياهوي شهرنشيني ندارد.
زندگي شهري اما نقطه مقابل روستاست و گذران زمان در شهر خود قصهاي متفاوت از روستا دارد. زندگي شهري مهارت و فوت و فن خاص خود را طلب ميكند.در شهرها انگار پاياني براي سر و صدا و هياهو نيست.صداي خيابانها، ماشينها و آدمها آنقدر آزاردهنده است كه گاهي به سرت ميزند همه چيز را رها كني و به كنجي دنج پناه ببري، البته اگر بتوان در شهرها جايي اين چنين يافت. زندگي شهري، زندگي آرام و بيدغدغهاي نيست.
آدمها در شهرها هر روز بيتفاوت از كنار يكديگر ميگذرند.ارتباطها در شهرها جزيياند و زود گذر.آدمها نسبت به هم بيتفاوتند و غرقشدن در شلوغي و هياهوي شهرها مرگ صميميتها و عاطفههاست.شهر انگار كه دنياي بيگانههاست.
امروزي شدن روستاها
هرچند هنوز هستند روستاهايي كه زندگي صنعتي و تاثيرات زندگي شهري آنها را متحول نكرده است، اما زندگي روستايي با تمام زيباييهايش رو به سوي تحولي ناخوشايند دارد.اگرچه هنوز ميان شهر و روستا تفاوتهاي بارزي وجود دارد، اما سبك زندگي روستاييان در حال تغيير است و با شتابي روز افزون از گذشتهها فاصله ميگيرد.
حالا در برخي روستاها خيلي از سبكهاي زندگي شهري وارد شده، آنقدر كه براي قديميها كمتر چيز آشنايي از گذشته بر جاي مانده است. براي كساني هم كه راه شهر را پيش گرفتند و ساليان دراز دور از روستايشان بودهاند، شايد باور ديدن روستاي كودكيهايشان كمي دشوار باشد.ويژگيهاي شيوه زندگي روستايي در دورههاي گذشته اجازه نميداد تا پديده سبك زندگي به معنايي كه در شهر ديده ميشود به وجود آيد. اما با رشد فرآيند شهرنشيني يا همان شهري شدن در روستاها نيز سبك زندگي در حال شكلگيري است.
هرچند در گذشته پوشش اهالي روستا با فرهنگ سنتي روستاييان پيوند داشت و با شهرنشينان كاملا متفاوت، اما حالا يكي از تغييرات روستاها نسبت به گذشته تغيير در پوشش اهالي روستاست كه چندان تفاوتي با پوشش شهرنشينان ندارد. در خيلي از روستاها، روستاييان ديگر همچون گذشته لباس سنتي تن نميكنند و حالا پوشش جوان روستايي فرق چنداني با جوان شهري ندارد.
«با ورود تلويزيون و رسانههاي جمعي به روستاها، زندگي شهرها به روستاها نيز سرايت يافت، به گونهاي كه در موارد بسياري روستاها به دنبالهروي از شهرها پرداختند، در نتيجه نوعي يكسان سازي سبك زندگي روستاييان با شهرنشينها يا همان شهري شدن روستا ايجاد شد.اكنون بيشتر ابزارهاي مورد استفاده در شهرها در روستاها نيز رايج است. البته تاثيرپذيري روستا از شهر همواره تابع بعد مسافت ميان اين دو بوده است. يعني هرچه روستايي به شهر نزديكتر باشد به همان ميزان نيز نفوذ عناصر و فرهنگ شهر در روستا نيز بيشتر ميشود.»
شكل فعاليتها نيز در روستاها تغيير اساسي كرده است، هر چند در خيلي روستاها هنوز هم كار روستايي كشاورزي و دامپروري است، اما دختر روستايي كه تا همين چند سال پيش در كار كشاورزي ودامداري كمك خانواده بود حالا انگار همچون دختر شهرنشين به دنبال مهارتهاي تازهتري است لذا بالاجبار مادران روستائي هنرهاي کهني که سينه به سينه به آنها رسيده بود با خود به گور مي برند.
تغيير شكل خانههاي روستايي
زمانه كه تغيير كرد و همه چيز رو به جلو رفت، شكل خانههاي روستا نيز تغيير يافت و كمكم با مصالح و مواد ساختماني مدرن ساخته شد. خانههاي روستايي كه زماني نشان از سنتهاي روستاييان و سبك زندگي آنان داشت، حالا انگار نه شبيه خانه روستايي مانند گذشتههاست و نه كاملا شبيه خانههاي مدرن شهري.
نهتنها شهرنشينان، بلكه حتي نسلهاي امروزي روستا نيز با توجه به تغييراتي كه در روستاها در نتيجه توسعه امكانات و خدمات رفاهي و تغيير شيوه يا سبك زندگي روستايي رخ داده است، كمتر قادر به تفكيك مفهوم خانه روستايي خود از خانه شهري هستند، اگرچه همچنان تفاوتهاي بارزي بين شهر و روستا وجود دارد.
به اعتقاد مردمشناسان،خانه روستايي مدرن تلفيق و تركيب ناهماهنگ، نامتوازن و ناهمخواني از خانه روستايي سنتي، خانه شهري و چادر و كپر عشايري است. يعني نه خانه شهري، نه چادرعشايري و نه خانه روستايي سنتي است.
به عقيده مردمشناسان اما اين تغييرات تنها در شكل و قيافه خانهها خلاصه نشده است.بلکه با تغيير سبك زندگي و محيط خانه، روابط درون خانهها و خانوادهها نيز دست نخورده نمانده است. روابط و ارزشهاي بورژوايي بتدريج بر روستاها غلبه يافته، به گونهاي كه شهري شدن به مثابه نوعي ارزش بر روستا حاكم شده است.که اين خود حاکي از نابودي روستا و فرهنگ روستائي است.
«ورود تكنولوژي شهري به جوامع روستايي، تغييرات زيادي در اين جوامع ايجاد كرد. به عنوان مثال زماني كه ابزاري نظير تراكتور وارد زندگي روستايي شد نياز به عريض شدن جادهها و تغيير شكل درها و بناها همچون اضافه شدن انبار به ساختمانها و در نتيجه تغيير شكل خانهها شد.در گذشته ميان ناحيهاي كه روستا در آنجا قرار داشت و معماري سنتي نوعي رابطه خاص وجود داشت. به عنوان نمونه در مناطق كويري اغلب خانهها از گل و خاك ساخته ميشد. اما اكنون تا حدودي سبك معماري شهري در خانهسازي و زندگي روستاها كه در گذشته معماري خاص خود را داشت، نفوذ و آن را متحول كرده است.»
ورود تكنولوژي به روستا
زمان ميگذرد و با پيشرفت علم و پيدايش تكنولوژي، زندگي روستايي نيز رنگ و بوي ديگري مييابد. سبك زندگي در روستا حالا مثل بسياري از جنبههاي زندگي آدمهاي امروزي تغيير كرده و حالا به چشم روستا، شهر نمادي براي امروزي شدن است.
بسياري از عناصر زندگي شهري در زندگي روستايي راه يافته است. حالا ديگر زن روستايي تقريبا از همان ابزاري استفاده ميكند كه زن شهرنشين در خانهاش دارد.
حالا در خانه زن روستايي جاي جارو دستي را جارو برقي، جاي پشتي را مبلمان و شايد جاي سفره روي زمين را ميز ناهارخوري البته نه در شكلي كاملا مدرن پركرده است. ديگر بوي نان محلي در كوچه پسكوچههاي روستا به مشام نميرسد و انگار نانهاي ماشيني، سفرههاي خانههاي روستايي را رونق ميدهد.در كنار همه اين تغييرات اضافه شدن برق، گاز، تلفن، مدرسه و بيمارستان همگي اجزايي از عناصر زندگي شهري است كه زندگي روستايي را متحول و آن را به زندگي شهري نزديكتر كرد.
عناصر زندگي شهري حالا در كنار زندگي روستايي جا خوش كرده و زندگي روستايي حالا مخلوطي از گذشته و حال است.هر چند تغييراتي در سبك زندگي روستاها وارد شده اما روستا، همان روستاست با همان مردماني كه آسمان، زمين، عشق، هوا، سادگي و پاكي حقيقت زندگيشان مال آنهاست.
به ياد داسشته باشيم و هيچ وقت فراموش نکنيم که روستا به خاطر فرهنگ و آداب و سنن خاصش و کوچه هاي خاکي و مردمان ساده و خونگرمش روستاست.
زالزالک میوهای پاییزی است که این روزها در بازار میوهفروشان بسیار به چشم میخورد. این میوه اگرچه جثهای کوچک دارد ولی بسیار پرفایده و مغذی است و به رنگهای زرد و نارنجی در اکثر نواحی معتدل میروید ودر روستاي خودمان نيز از اين ميوه وجود دارد
در اغلب کشورهای اروپایی خصوصا آلمان برای درمان بینظمی ضربان قلب از گیاه زالزالک استفاده میشود. همچنین زالزالک در درمان آنژین و تصلب شرایین (سفت شدن دیواره رگها) بسیار کاربرد دارد. این میوه به علت غنی بودن از اسید تارتاریک و اسید مالیک نیز در مواقع کمخونی و سل اثر نیکویی دارد. زالزالک به دلیل آن که دارای مقدار زیادی تانن است بسیار قابض بوده و میتوان آن را جهت درمان اسهالهای خونی به کار برد.
البته نوع کوهی آن قابضتر از سنجد است و از خونریزی معده نیز جلوگیری میکند. بد نیست بدانید در شمال ایران گونههای وحشی زالزالک به شکل خودرو در جنگلها میروید که به آن «ولیک» گویند. رنگ زرد و صورتی این میوه در بدن تبدیل به ویتامینA میشود و بسیار اشتها را زیاد میکند. البته این میوه را وقتی که کاملا رسیده و رنگ انداخته مصرف کنید تا دچار ناراحتیهای گوارشی ناشی از خام بودن میوه نشوید
توجه: زالزالک رسیده برخلاف جثه ریزش از مقدار قند بالایی برخوردار است. به گونهای که در 100 گرم آن 70 کالری انرژی نهفته است. لذا افراد دچار اضافه وزن و بیماران قندی باید در مصرف آن محتاط باشند.
بارش برف در روستا که موجب شاد و خوشحالی مردم روستا و روستا ها اطراف شد
وعکس زیبا از بارش برف در روستا
رفتن دسته به قبرستان روستا
زدن زنجیر و سینه در صف دسته
زدن نماد خیمه در روستا
بریدن قربانی در دسته
با فعالیهایی که برای کندن چاه در روستا شکل گرفته حدود 5-6 متر کندن که به یه سنگ تخت برخورد کرده که با دستگاه سنک خورد کن ی حرکتی زدن که جواب نداده و ابی خوبی هم از چاه در میاید و منتظر امدن دستگاهای سنگ خورد کن بزرگتر هسیم وفعلا کندن چاه به روز ای عادی موکول شده است و امید وارم به زودی زود دوباره از سر بگیره
اینم از عکسهایی ار چاه اب در روستا
با توجه به گفته های اقای علی محمدی دهیاری روستا طرح هادی در منطقه محله تبه روستا اجرا میشود
این روزهاواقعا باید دست به دعا شد
خدايا ! بارانى گوارا به ما بنوشان . بار الها ! رحمتت را به واسطه ى باران هاى ريزان از ابرهايى كه در آسمان روان اند و مأمور باريدن بر گل و گياهان زمين گشته اند ، بر ما فرو بار .
باد و باران ، نمادى از حشر موجودات
يكى از عوامل حيات بخش در چرخه ى زيست بر روى كره ى زمين باران است كه به صورت متناوب از ابرهاى پراكنده ى در اتمسفر و با مقدار متفاوت بر اقليم هاى متنوع زمين مى بارد
کمبود بی سابقه اب در روستا باعث خشک شدن محصولات کشاورزی شده جوری که این ابی که در فصل بهار داریم سال پیش تو فصل پاییز داشتیم
امکانات روستا ومحرومیت ها:
روستای قره داش در زمان قبل از انقلاب بین روستا های حومه از امکانات مناسبی برخوردار بوده و جزء روستاهای پیشرفته منطفه بوده ولی متاسفانه بعد از انقلاب اختلافاتی که در بین در برخی از اهالی وجود داشت اوج گرفت که همین اختلافات علاوه بر اینکه مانع از پیشرفت روستا شد موجب پسرفت آن نیز شده .
اما مجددا طی سال های اخیر با توجه به اینکه سطح سواد جوانان روستا بالا رفته و خود اهالی نیز خسارات ناشی از اختلافات قومی را دیده اند , اختلافات را کنار گذاشته و روستا در حال پیشرفت می باشد .
امکاناتی که در حال حاضر در روستا موجود می باشد عبارتند از :
درمانگاه :
که شامل پزشک عمومی , پزشک مامایی , داروخانه , یک دستگاه امبولانس ندارد ولی , اتاق تزریقات و چهار تخت جهت بستری موقت بیماران دارد .
خانه بهداشت :
که در این محل یک خانم بهیار جهت مشاوره های بهداشتی مشغول به کار است .
والک کوهي نوعي سبزي وحشي و خودرو است که با مطالعه ای که کردم در رشته کوه البرز و فقط در فصل بهار مي رويدو در روستای ما این گیاه به طورفراوان یافت میشود . سرشار از کلسيم و انواع ويتامين هاي نافع بدن است.
والک يکي از گونه هاي سير و به اصطلاح نوعي سيرکوهي است. نام علمي آن Allium ursinum L و نام انگليسي آن Board-leaved Garlic، wild Garlic و از خانواده Liliaceae مي باشد.
با نام هاي پياز خرسي، سير جنگلي، سير خرس نيز از آن ياد مي شود که در روستای ما به این گیاه گل اقا میگویند. والک بسيار ملايم تر و شيرين تر از سير معمولي است و بيشتر مصرف دارويي دارد. بوي آن شبيه پياز است.
قسمت مورد استفاده والک، گياه جوان و به ندرت از گياه خشک شده يا عصاره آن است.
ترکيبات شيميايي والک
والک حاوي ترکيباتي مانند اسانس فرار که حاوي ترکيبات گوگردي است، مي باشد. والک را در فصل بهار مي چينند و براي فصول ديگر به دو روش فريز کردن و يا خشک کردن نگهداري مي کنند. در صورتي که بخواهيد سبزي والک را خشک کنيد، حتماً بايد به روش خشک کردن در سايه عمل کنيد.
برای مشاهده بقیه و طرز تهیه والک پلوبه ادامه مطالب مراجعه کنید
ریواس یا ریباس، گیاهی است از تیره ترشک ها (هفت بندها) و دارای ساقه های هوایی و برگ های آن محتوی مواد ذخیره ای و اسیدی است و به همین جهت مورد استفاده خوراکی قرار می گیرد.
ریواس هنگام بهار در نواحی گوناگون ایران، دامنه کوه ها، کنار رودخانه ها و مناطق برخوردار از آب های راکد می روید و برگ ضخیم و گوشت دار این گیاه مصرف غذایی دارد. تکثیر ریواس معمولاً با کشت در خزانه و انتقال به کشتزار و یا از طریق کشت بذر تازه صورت می گیرد.
که در روستای ما به صورت فراوان یافت میشود
برای مشاهده خواص ریواس به ادامه مطلب مراجعه کنید
جـمعيّت :
عنـــوان |
كــــل |
با ســـواد |
بی ســـواد |
جمعيت مردان |
236 نفر |
145 نفر |
91 نفر |
جمعيت زنان |
264 نفر |
174 نفر |
90 نفر |
عکس بسیار زیبا از بهار روستا
عکس از قبرستانی که دو شهید دفاع مقدس دران نهته اند روحشان شاد
مردم روستا صبح باهم جمع میشوند و باهم میرن جاهایی که جوی اب خراب شده ویا نیاز به تعمیر باشه باهم درست میکنن تا موقع بردن اب جهت ابیار دوچار مشکل از دست دادن اب در بین راه نشوند
این همکاری هم اکنون ادامه داره..................
زمان رویش قارج در روستا که به صورت طبیعی و خیلی طمع خاص و خوبی داره
مرسی از علیار محمدی عزیز که این عکسارو واسه ما ارسال کردن ؟
بهار 1394
ازطرف شمال: روستای قعله جوق
از طرف جنوب:روستای قوزلو روستای خورجهان
ازطرف شرق:روستای قاضکندی
از طرف غرب :روستای تازه کند فخلو
تعداد صفحات : 6