loading...
وب سایت رسمی روستای قـره داش شهرستان ماهنشان
مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 2320 دوشنبه 13 بهمن 1393 نظرات (1)

زندگی روستایی آرام و آهسته پیش می‌رود. زندگی روستا هنوز هم خالی از سر و صداست و فرسوده‌شدن از سختی‌ها و هیاهوی زندگی شهرنشینی غایب همیشگی آن. در روستاست که شادی‌ها و غم‌ها تقسیم می‌شوند. آدم‌های روستا به هم نزدیک‌ترند و آنجاست که همسایه از حال همسایه خبر دارد.

آدم‌هایی که همیشه در جستجوی زندگی آرام و به دور از ازدحام شهرها هستند، تصویری شاعرانه از روستا در ذهن خود دارند و برای همین است که خیلی وقت‌ها می‌گویند خوشا به حالت ای روستایی. روستایی خبر از بوق‌های پی?درپی ماشین‌ها و هیاهوی شهرنشینی ندارد.

زندگی شهری اما نقطه مقابل روستاست و گذران زمان در شهر خود قصه‌ای متفاوت از روستا دارد. زندگی شهری مهارت و فوت و فن خاص خود را طلب می‌کند. در شهرها انگار پایانی برای سر و صدا و هیاهو نیست. صدای خیابان‌ها، ماشین‌ها و آدم‌ها آنقدر آزاردهنده است که گاهی به سرت می‌زند همه چیز را رها کنی و به کنجی دنج پناه ببری، البته اگر بتوان در شهرها جایی این چنین یافت. زندگی شهری، زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای نیست.

آدم‌ها در شهرها هر روز بی‌تفاوت از کنار یکدیگر می‌گذرند. ارتباط‌ها در شهرها جزیی‌اند و زود گذر. آدم‌ها نسبت به هم بی‌تفاوتند و غرق‌شدن در شلوغی و هیاهوی شهرها مرگ صمیمیت‌ها و عاطفه‌هاست. شهر انگار که دنیای بیگانه‌هاست.

 

امروزی شدن روستاها

 

هرچند هنوز هستند روستا‌هایی که زندگی صنعتی و تاثیرات زندگی شهری آنها را متحول نکرده است، اما زندگی روستایی با تمام زیبایی‌هایش رو به سوی تحول دارد. اگرچه هنوز میان شهر و روستا تفاوت‌های بارزی وجود دارد، اما سبک زندگی روستاییان در حال تغییر است و با شتابی روز افزون از گذشته‌ها فاصله می‌گیرد.

حالا در برخی روستاها خیلی از سبک‌های زندگی شهری وارد شده، آنقدر که برای قدیمی‌ها کمتر چیز آشنایی از گذشته بر جای مانده است. برای کسانی هم که راه شهر را پیش گرفتند و سالیان دراز دور از روستایشان بوده‌اند، شاید باور دیدن روستای کودکی‌هایشان کمی ‌دشوار باشد.

به اعتقاد دکتر نعمت‌الله فاضلی، مردم‌شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی ـ که مطالعات گسترده‌ای درباره سبک زندگی روستایی و تغییر و تحول در آن انجام داده ـ ویژگی‌های شیوه زندگی روستایی در دوره‌های گذشته اجازه نمی‌داد تا پدیده سبک زندگی به معنایی که در شهر دیده می‌شود به وجود آید. اما با رشد فرآیند شهرنشینی یا همان شهری شدن در روستا‌ها نیز سبک زندگی در حال شکل‌گیری است.

هرچند در گذشته پوشش اهالی روستا با فرهنگ سنتی روستاییان پیوند داشت و با شهرنشینان کاملا متفاوت، اما حالا یکی از تغییرات روستاها نسبت به گذشته تغییر در پوشش اهالی روستاست که چندان تفاوتی با پوشش شهرنشینان ندارد. در خیلی از روستاها، روستاییان دیگر همچون گذشته لباس سنتی تن نمی‌کنند و حالا پوشش جوان روستایی فرق چندانی با جوان شهری ندارد.

لطفا به ادامه مطلب بروید

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 849 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

 
 
 
نکاتی برای پیشگیری از حمله سگ روستاییان و گله داران
 
 

 
 در متن پیش رو به نکاتی برای کاهش احتمال حمله سگ ها، نحوه مقابله با حمله و اقدامات درست پس از حمله احتمالی اشاره شده است.
 
 
نکته مهم این که این اطلاعات مجموعه ای از یافته های علمی و تجربی بوده و ممکن است در همه شرایط نتیجه یکسانی نداشته باشند.
 

1. به یاد داشته باشید سگ های کوهستان اغلب مثل بسیاری از سگ های خانگی تربیت شده نیستند. دلیلی ندارد برای صمیمی شدن با آنها زیاد اشتیاق نشان دهید. اگر سگ شناسی حرفه ای نیستید بهتر است هرچه زورتر راهتان را بکشید و بروید.

2. به سگ لبخند نزنید. از نظر او شما دارید دندان هایتان را نشان می دهید و این یعنی شروع سوتفاهم بین سگ و شما.

3. هرگز وارد محدوده دسترس سگی که با زنجیر بسته شده است نشوید. حتما می دانید که زندانی بودن هر چند قفس بزرگ باشد به اعصاب فشار می آورد.

4. وقتی سگی به آرامی به شما نزدیک می شود در حالی که سرش را بالاتر یا پایین تر از بدن نگه داشته است، به احتمال قوی تنها در حال کنجکاوی است. کاری نکنید که حیوان را تحریک کند.
 
مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 956 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

آنغوزه که به زبان کرمانجی و در منطقه هزارمسجد به آن ایرام لوتی گفته می شود، یکی از چندین گونه گیاهان دارویی خودرویی است که به فراوانی در فصل بهار در سراسر شهرستان کلات می روید. این گیاه در نواحی کوهستانی و کوههای شهرستان به خصوص درمنطقه هزار مسجد رشد و نمو می کند. و به خاطر رشد طبیعی و خودرو بودن آن، دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری می باشد.

مردم شهرستان کلات فقط از برگ های این گیاه برای تهیه آش ایلگان (به کرمانجی گرمی یه ایرام لوتی )) استفاده می کنند و از شیره آن هیچ گونه بهره تجاری و اقتصادی نمی کنند.

برخی نیز آن را خشک می کنند تا در فصل زمستان از آن استفاده نمایند و آش زمستانی از آن تهیه می کنند

 

نام علمي:Ferula assa-foetida

نام انگليسي:Stinking assa

نام عربي:انجدان (Angudan)

نام فرانسوي:Ase-fetide

نام آلماني:Stinkender assand

نام هاي مترادف:Ferula scorodesma و Scorodesma foetidum

نام خانواده:Umbelliferae(چتريان)

\"اولگان\"
مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 1126 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

پوشش گياهي منطقه:

 روستای قره داش،همانطور كه از وضعيت جغرافيايي آن مشخص است با توجه به كوهستاني بودن آن و دارا بودن خاك مناسب و بارندگي كافي گياهان متنوعي مي‌رويند كه عبارتند از: گياهان درختچه‌اي، بادامچه، يوقي ـ قزاموخ- اُرس- درخت عزني- علف خرس- زيرك- سروكوهي

گياهان بوته اي-خارشتر-چتك-گون-خار زرد-كنگر-خار-مغيلان-قاريلچ-پوشان و

گياهان علوفهاي:

چريش- قاوق- تلخك- قياق- يونجه- شَلغَمك

گياهان دارويي:

كُماي- هَردَم- تَشنگ- هوا چوبه- گل گاو زبان-قان تپر- چاشُر و

گياهان صنعتي(رنگي):

بُرجاق

گياهان خوراكي:

ترشک، ریواس، کوریا، ایلگان پياز كوهي ـ قز آلاق ـ مور چو ـ چاي كوهي و

زندگي جانوران منطقه:

اين منطقه با توجه به شرايط اقليمي و وضعيت سرزميني حيوانات مختلفي را زيستگاه خود نموده كه شامل پستانداران وحشي:گرگ- شغال- روباه- گربه وحشي-خوك- گراز- بز كوهي- ريش كوهي- كفتار- خرگوش- و

پرندگان شامل:

بلبل- بلدرچين- ترقي- گنجشك زرد- جغد- كلاغ- قاراقوش- كبوتر چاهي- قرقي-زاغ- كبك- و

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 1010 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)
 

 

این گیاه در مناطق معتدل کشور ما رویش دارد و از قدیم الایام به عنوان یک سبزی مفید و مؤثر از آن استفاده می شده است. گرچه در رابطه با مسائل غذایی از آن استفاده های فراوانی می شده ؛ ولی اکنون این استفاده کاهش یافته است و در عوض موارد درمانی این گیاه افزایش پیدا کرده و در همه زمینه ها از آن استفاده می شود و هیچگونه عارضه ای ندارد.

در میان عشایر مرسوم است که از دانه های این گیاه استفاده می کنند. طریقه استفاده ی آن هم به این ترتیب است که دانه های این گیاه را می کوبند و بعد از مرطوب کردن در محل درد و مفاصل می گذارند و به عنوان مُسَکن از آن استفاده می کنند.

گیاه ترشک منبع ویتامین C است. بنابراین کسانی که کمبود ویتامین C دارند این گیاه می تواند برای آنها منبع ویتامین C باشد. علاوه بر آن، این گیاه دارای آهن و فسفر کافی نیز می باشد.

همچنین این گیاه داروی اشتها آور و تصفیه کننده و هضم کننده بسیار خوبی می باشد و به خاطر خاصیت تصفیه کنندگی اش برای کسانی که دارای جوشهای موضعی و پوستی هستند بسیار مفید خواهد بود.

این دارو به خاطر داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، زیرا برای مثانه و کلیه می تواند مضر باشد. برای استفاده موضعی از این دارو اگر برگ یا دانه ی له شده، پخته شده یا جوشانده آن روی دملها گذاشته شود به راحتی درمان می گردد.

    در حال حاضر عکس از این نوع گیاه ندارم در اینده عکس  از این نوع گیاه را میزارم

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 1314 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

 

چای کوهی یا چای چوپان که نام علمی ان  Stachys lavandulifolia از خانواده Lamiaceae است.

تركيبات فعال اين گياه كه داراي فعاليت بيولوژيكي هستند شامل فنيل اتانوئيد، تريپنوئيد و فلاونوئيد مي باشد ( 3). از جمله تركيبات ديگر گياه ميرسن ( 20 %)، آلفا- پي نن ( 18 %)، گاما- مورولن ( %13/2 ) و اگنول ( 7%) مي باشد.

این چای  گیاه معطری است که با خاصیت آرام بخشی مطبوع و نشاط آور ، تقویت کننده ی قوی برای اعصاب و روان و داروئی موثر در درمان افسردگی از طریق مهار آنزیمی به شمار می رود. از خواص دارويي اين گياه، مدربودن آن براي شستشوي مجراي ادراري (كليه و مثانه) است و مصرف زیاد آن نیز باعث سقط جنين در زنان باردار مي شود.اين گياه در ارتفاعات كم و متوسط رويش دارد و فصل رويش آن اواسط ارديبهشت تا اواخر خرداد است. از نظر طب قدیم ایران این گیاه گرم و خشک است .

 گل گیاه چای کوهی به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ است  که در میان کاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن قرار دار د . ماده قرمز رنگ موجود در برگ‌های چای کوهی که گاها با فشار دادن برگ‌ها از آن استخراج می ‌شود برای التیام زخم ‌ها و درمان سوختگی‌‌ها به کار می‌رود.

 از سوی دیگر چای کوهی، دارای خاصیت ضد درد ویژه ی دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی می باشد که ویژگی انرژی زایی و نشاط انگیزی را نیز برای افراد افسرده و کم حوصله به همراه خود به ارمغان می آورد.این گیاه در درمان بیماری های معده و روده با منشاء روانی و بیماری های اسهال توام با تحریکات عصبی، نقش موثر و آرام بخشی دارد و همچنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به ویژه کمک به هضم غذا کاربرد دارد.

برخی از خواص چای کوهی عبارتند از:

1.       ضد کرم معده و روده است.

2.       ادرار آور وقاعده آور است.

3.       گرفتگی صدا را باز می‌کند و خلط آور است.

4.       برای درمان کزاز به‌کار می‌رود.

5.       اگر برگ آن را بصورت پودر درآورده و روی زخم‌های عمیق بپاشید آن‌ها را درمان می‌کند.

6.       درمان کننده اسهال و اسهال خونی است.

7.       برای درد دنبالچه بهترین دارو است.

8.       اگر مشکوک به خونریزی مغزی هستید یا احتمال خونریزی مغزی وجود دارد حتما از این دارو استفاده کنید.

9.       درمان کننده بیماری مننژیت است.

10.   برای درمان فلج به کار می‌رود.

11.   سیاه سرفه را از بین می‌برد.

12.   درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می‌کند.

13.   برای کم خونی مفید است.

14.   چای کوهی اشتها را باز می‌کند بنابراین می‌توان آن‌را به بچه‌ها و افراد مسن که اشتها ندارند توصیه کرد.

15.   برای رفع افسردگی مفید است.

16.   درمان کننده بی‌خوابی است.

17.   در درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند.

18.   برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات به کار می‌رود.

روش مصرف:

      یک قاشق مربا خوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل میل کنید.ک به هضم غذا کاربرد دارد.

 

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 1421 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

بالنگو که در اصطلاح محلی به آن ملنگو نیز میگویند گیاهی خودرو، یک ساله و شبیه به ریحان ولی با برگها و تخمهای ریزتر است. ساقههای آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار درمناطق کوهستانی وبیابانهای خوش آب وهوا می روید بهترین زمان برداشت این گیاه در مناطق اطراف بافق تا اواخر اردیبهشت و قبل از ریزش باران میباشد زیرا باران باعث باز شدن غلاف و پراکنده شدن دانه های گیاه میگردد .

روشی جالب و محلی برای جدانمودن دانه ها از داخل غلاف گیاه بالنگو (تخم شربتی)

*****لطفأ ادامه مطلب را دنبال نمایید******

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 898 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

گیاه دارویی و معطٌر کاکوتی که در اصطلاح عامیانه به آن آلاله هم میگویند از تیره نعنائیان بوده و کاربرد غذایی و دارویی دارد درسالهای پرباران و در اکثر مناطق کوهستانی قطرم و دیگر مناطق روستایی با شرایط آب وهوایی مناسب و اطراف بافق خصوصأ مناطقی که حالت آفتاب سایه دارد می روید.

این گیاه چند ساله بوده و در اوایل بهار در دامنه کوها و مسیرهای سیلاب(کازه ها) و مناطق مردابی شروع به رویش نموده و تا اواخر بهار قابل جمع آوری میباشد.

عطر آن شبیه به آویشن و بوته های آن پرپشت و ارتفاه گیاه بین 20تا50سانتی متر ودارای گلهای بنفش میباشد.طبیعت آن گرم ومعتدل و تقریبأ تمام خواص آویشن را دارد.این گیاه را به خانواده پونه(پودنه صحرایی) هم نسبت میدهند.

تمام قسمتهای گیاه کاربرد دارویی دارد.چنانچه گیاه تازه را همراه با چای دم نماییددمنوشی عالی بدست می آیدو عطر و بویی از خود به جا میگذارد که هوش از سر میبرد.ازبرگهای خشک شده و خرد شده کاکوتی به عنوان طعم دهنده و بادشکن در دوغ و ماست استفاده میگردد.

خواص دارویی و غذایی کاکوتی

1-ضدباکتری.

2-خلط آور.

3-ضدسرماخوردگی.

4-بادشکن و ضد دل پیچه.

 *به طبیعت احترام بگذاریم تا طبیعت نیز با ما چنین کند.*

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 1306 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

درمنه یا آرتمیس، گیاهی است از خانواده کاسنی ها که به دلیل خواص چندجانبه اش، کاربرد زیادی در طب گیاهی دارد. این گیاه گل های ریز زردرنگی داشته و از آن برای تهیه اسانس نیز استفاده می شود.

چای گل درمنه که از مخلوط دو الی سه قاشق غذاخوری گل و برگ آن در یک فنجان آب جوش پس از ۱۰ دقیقه آماده می شود اثرات خارق العاده ای داشته و مصرف روزانه آن خطری ندارد. این گیاه که بیشتر در اروپا، آسیا و شمال آفریقا می روید اثرات ارزشمندی روی افراد بی خواب داشته و به دلیل آرام بخش بودن، سردرد را تسکین می دهد.

دم کرده درمنه گوش درد را کاهش داده و به دلیل خواص ضدمیکروبی اش به بهبود عفونت مثانه و انگل روده ای کمک زیادی می کند.این نوشیدنی میزان خونریزی و درد سیکل ماهیانه را کاهش داده و به عنوان نوشیدنی آرام بخش در این دوران کاربرد دارد. روغن های فرار، فلاونوئید، کومارین و تانین از ترکیبات مفید این گیاه بوده که بسیاری از نیازهای بدن را تأمین می کند.

چای گل درمنه، نوشیدنی مفیدی برای انواع بیماری های گوارشی بوده و التهاب روده، اسهال، یبوست، سندرم روده تحریک پذیر، دل پیچه و درد معده و التیام بخشیده و علاوه بر افزایش اشتها، به هضم و جذب موادغذایی کمک می کند.این دم کرده گیاهی ترشح صفرا را بهبود بخشیده و به درمان یرقان و هپاتیت کمک می کند.

حملات صرع و اضطراب از عوارضی است که افراد مبتلا به آن به واسطه اثرات مثبت دم کرده درمنه روی سیستم عصبی می توانند از آن بهره ببرند.

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 845 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)


1_ اسفند به علت داشتن موادی به نام: هارمالین ،هارمین، ومارمالول دارای ارزش دارویی زیادی  می باشد، از آن بیشتر در رفع صداهای مبهم در گوش و مداوای سنگینی گوش استفاده می شود .

2_دانه اسفند دارای اثر ضد عفونی کنندگی ومیکروب کشی می باشد ، به خاطر همین از قدیم الایام با دود کردن اسفند موجب ضد غفونی کردن هوای اتاق می شدند.

3_دانه اسفند خواب آور بوده و سینه و ریه را نرم می کند.

4_خو ردن دانه های خیس خورده اسفند باعث تصفیه خون و نرم شدن سینه می شود.

5_بخور با گیاه اسفند در مورد تسکین دندان درد، بسیار سودمند است.

6_چکاندن اسفند جوشیده شده در روغن زیتون برای معالجه سنگینی گوش اثر خوبی دارد.

مضرات اسفند 

1_مقدار خوراک مجاز اسفند 1 الی2 مثقال بوده وبیش از این سمی بوده و خطرناک می باشد .

2_اسفند برای افراد گرم مجاز زیان بخش بوده و موجب سردرد می شود .

 

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 897 شنبه 11 بهمن 1393 نظرات (0)
سخنان بزرگان (2)

زندگی به تناسب شهامت آدمی گسترش یا فروکش می‌یابد. آنین نین

زندگی مانند نقش و نگارهای قالی ایرانی است که زیبا هست ولی درک معنای آن مشکل است . آلدوس هاکلی

زندگی از بودن شروع می شود و تا شدن ادامه می یابد . ارد بزرگ

زندگی من همواره چون فاجعه ای بوده است که هرگز اتفاق نیافتاده بود !!! . أوئستین  وویک

زندگی انسان مانند شبنمی است که از برگ گلی می لغزد و فرو می چکد.  بودا

زندگی هوس یکی شدن برای عشق ورزیدن که توی جمع باشی و هم کلامی برای خودت پیدا کنی. یکی که مکمل عشقت باشه وکاملش کنه. قرار نست که اون حتما موافق جنست باشه، قراره که عاشق باشه وهمدل باشه . بنجامین دسریل

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 1004 شنبه 11 بهمن 1393 نظرات (0)

توسعه روستايي چيست؟

از چند سده اخير و با رشد پرشتاب صنعت و فناوري در جهان, عقب‌ماندگي مناطق روستايي بيشتر عيان گرديده است. از آن‌جاييكه عموماً روستاييان نسبت به شهرنشينان داراي درآمد كمتري هستند و از خدمات اجتماعي ناچيزي برخوردار هستند, اقشار روستايي فقيرتر و آسيب‌پذيرتر محسوب مي‌شوند كه بعضاً منجر به مهاجرت آنان به سمت شهرها نيز مي‌شود. علت اين امر نيز پراكندگي جغرافيايي روستاها, نبود صرفه اقتصادي براي ارايه خدمات اجتماعي, حرفه‌اي و تخصصي‌نبودن كار كشاورزي (كم‌بودن بهره‌وري), محدوديت منابع ارضي (در مقابل رشد جمعيت), و عدم‌مديريت صحيح مسؤولان بوده است. به همين جهت, براي رفع فقر شديد مناطق روستايي, ارتقاي سطح و كيفيت زندگي روستاييان, ايجاد اشتغال و افزايش بهره‌وري آنان, تمهيد ”توسعه روستايي“ متولد گرديد.

بنا بر تعريف, برنامه‌هاي توسعه روستايي, جزئي از برنامه‌هاي توسعه هر كشور محسوب مي‌شوند كه براي دگرگون‌سازي ساخت اجتماعي-اقتصادي جامعه روستايي بكار مي‌روند. اينگونه برنامه‌ها را كه دولت‌ها و يا عاملان آنان در مناطق روستايي پياده مي‌كنند, دگرگوني اجتماعي براساس طرح و نقشه نيز مي‌گويند. اين امر در ميان كشورهاي جهان سوم كه دولت‌ها نقش اساسي در تجديد ساختار جامعه به منظور هماهنگي با اهداف سياسي و اقتصادي خاصي به عهده دارند, مورد پيدا مي‌كند. از سوي ديگر توسعه روستايي را مي‌توان عاملي در بهبود شرايط زندگي افراد متعلق به قشر كم‌درآمد ساكن روستا و خودكفاسازي آنان در روند توسعه كلان كشور دانست .

در گذشته بعضي مديران و سياست‌گذاران امر توسعه, صرفاً بر ”توسعه كشاورزي“ متمركز مي‌شدند كه امروز نتايج نشان داده است كه توسعه روستايي صرفاً از اين طريق محقق نمي‌شود. روستا جامعه‌اي است كه داراي ابعاد اجتماعي مختلف است و نيازمند توسعه همه‌جانبه (يعني توسعه روستايي) است نه صرفاً توسعه كسب‌وكار و نظامي به نام ”كشاورزي“. هرچند بايد گفت كه از طريق توسعه كشاورزي موفق نيز الزاماً توسعه روستايي محقق نمي‌شود. چون اولاً فوايد توسعه كشاورزي عايد همه روستاييان نمي‌شود (بيشتر عايد زمين‌داران, بخصوص مالكان بزرگ, مي‌شود), ثانياً افزايش بهره‌وري كشاورزي باعث كاهش نياز به نيروي انساني مي‌شود (حداقل در درازمدت) و اين خود باعث كاهش اشتغال روستاييان و فقر روزافزون آنان و مهاجرت بيشتر به سمت شهرها مي‌شود.

 

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 3886 شنبه 11 بهمن 1393 نظرات (0)
روستا :

ده یا روستا که در کتابهای قدیم بصورت دیه هم دیده می شود . در زبان پهلوی ،ده (Deh) در پارسی باستان (Dahya)به معنی سرزمین و در اوستا به شکل دخیو (Daxya) آمده است .

در ایران ، ده از قدیمی ترین زمان یک واحد اجتماعی و تشکیلاتی و جایی بوده است که درآن گروه هایی از مردم روستایی برای همکاری در زمینه های اقتصادی ،اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی گردهم تجمع یافته اند. ده اساس زندگی اجتماعی ایران را تشکیل میدهد و اهمیت آن به اعتبار اینکه یک واحد تشکیلاتی در زندگی روستایی است ، در سراسر قرون وسطی و از آن پس تا به امروز برقرار بوده است .

در عرف ده عبارت است از محدوده ای از فضای جغرافیایی که واحد اجتماعی کوچکی مرکب از تعدادی خانواده که نسبت به هم دارای نوعی احساس دلبستگی ، عواطف و علائق مشتک هستند ، در آن تجمع می یابند و بیشتر فعالیتهایی که برای تامین نیازهای زندگی خود انجام می دهند ، از طریق استفاده و بهره گیری از زمین و در درون محیط مسکونی شان صورت می گیرد، این واحد اجتماعی که اکثریت افراد آن به کار کشاورزی اشتغال دارند در عرف ده نامیده می شود .

در قانون اصلاحات ارضی ایران : ده یا روستا عبارت است از یک مرکز جمعیت و محل سکونت و کار تعدادی خانواده که در اراضی آن ده به کار کشاورزی اشتغال دارند و درآمد اکثریت آنان از طریق کشاورزی حاصل می شود.

تونیس (Tonnies)می گوید: جامعه روستایی به عنوان یک جامعه آرمانی که سرشار از تقدس ، هماهنگی و صلح و صفاست.

تاریخچه روستا نشینی :

به اعتقاد رالف لینتون (Ralph Linton) مولف کتاب شیر تمدن در عصر نوسنگی یا حدو ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد در بسیاری از سرزمین ها از جمله منطقه آسیا جنوب غربی زندگی ده نشینی برقرار بوده و عموم قبایل مختلف با یک نوع الگوی کلی و متشابه به زندگی خود ادامه می دادند . بنا بر پژوهش باستان شناسان قدیمی ترین دهکده های جهان که تاکنون بوسیله حفاران پیدا شده ، در خاورمیانه واقع است .

دو روستا در جارمو (Jarmo)و تپه سربین (Sarabin) واقع در ایران و عراق امروزی نشان میدهد که یکجا نشینی با تشکیل اجتماعات روستایی دست کم در ۱۰۰۰۰ سال پیش آغاز شده است .

آخرین تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد که بسیاری از مراکز اجتماعات انسانی از ۱۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال قدمت دارد . مثلا گنج تپه در انتهای شرقی دشت کرمانشاه ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد ، تپه گوران لرستان ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد ، گوی تپه نزدیک ارومیه ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد ، تپه حصار دامغان ۴۰۰۰سال قبل از میلاد ، تپه حسنلو و عقرب تپه ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد ، چراغعلی تپه ۱۱۰۰ سال قبل از میلاد ، املش گیلان ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد  و همچنین  شوش ، تپه گیان نهاوند ، تپه جمشیدی ( در شمال شرقی الشتر )  تل بگوم تخت جمشید و کلاردشت هر یک از ۱۰۰۰تا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد قدمت دارند.

گونه های روستایی :

ساندرسن جامعه دهگانی را از لحاظ ثبات و تحرک به سه نوع تقسیم می کند :

۱- دهکده های نا پایدار - دهکده هایی هستند که هرچند در آن مختصری کشاورزی می شود ولی ساکنان آن زود به زود تغییر مکان میدهند .

۲-دهکده های نیمه پایدار : در این نوع انسانها در محلی سکونت می گزینند و تا چند سال آذوقه خود را از زمینهایحاصلخیز اطراف بدست می آورند و سپس به علت کاهش بازدهی زمین و بی مایه شدن خاک آن منطقه را ترک می کنند و در سرزمینی دیگر ساکن می شوند.

۳- دهکده های پایدار : از زمانی که فنون و ابزار کشاورزی پیشرفت کرد و بویژ ه در منطقه آسیای جنوب شرقی که زراعت برنج معمول گردید و گاومیش اهلی و خیش اختراع شد و رواج یافت ، دهکده های پایدار پدید آمد

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 1094 جمعه 10 بهمن 1393 نظرات (0)
  • زود رفتن زَوال ندارد . ( زَوال به معنی آفت و بلا )
  • خَرِ مردمُ باید ییلایی سوار شد ( ییلایی به معنی یک طرفه نشستن - یِوَری ) 
  • سگ از کُله گرم نَمیجَه ( کُله به معنی خانه سگ - نَمیجَه به معنی فرار کردن ) 
  • خََرش رفته پی تَخته (  خرش به معنی اُلاغش - کنایه به کسی که کارش تمام شده )
  • سایه خُفت دَسخالَش هِی تیزَ ( سایه خفت به معنی کسی که همیشه در سایه درختان می خوابد - هی به معنی همیشه - دسخاله به معنی داس - کنایه به آدم تنبل است) 
  • کَک به تومّان (  کک نوعی حشره ریزاست که وقتی داخل لباسهای کسی میرود طرف را حول و ولا بر می دارد- تومان به معنی شلوار است - کنایه به آدمی که دست پاچه شده ) 
  • گوساله تو منال (منال به معنی گله گوسفند - کنایه به بی نظمی و ناهماهنگی است 
  •  طلا که پاکه چه منت از خاکه.  (کنایه به دزد ودست کج نبودن را می رساند)
  • حیف از طلا که خرج مطلا کند کسی(کنایه از زحمت وخرج کردن برای کسی که قدر شناس نباشد)
  • موش تو سوراخ نمی رفت جارو به دمش بست.   (کنایه به کسی که در بین مردم جایگاهی ندارد ولی خودش را خیلی بزرگ می پندارد)
  • گربه قنج نکن    (کنایه از صحبتی نکن که باعث درد سر شود)
  • جوجه را آخر پاییز می شمارند   (کنایه از نتیجه کار آخر مشخص می شود)
  • عروسی بز ورقص غلاغ      غلاغ = یعنی کلاغ (کنایه از دو تاموضوع که به هم ربطی ندارند) 
  • آب دوغ که فوت نمی خواد   (کنایه از کار بیهوده کردن) 
  • کوهی اومده دهی رو در بیاره    کوهی= کسی در کوه زندگی می کند .  دهی = کسی که در ده زندگی می کند     (کنایه از کسی که در جایی قدرتی ندارند ولی ادعای قدرت می کند)
  • خر خاک می خوره دل خودش به درد میاید =  (کنایه از هر بلایی که بر سر هرکس رود مقصر خوش است وخودش باید تاوانش را پس دهد)
  • وعده سر خرمن = (کنایه از وعده های پوچ وبی اساس)
  • کوری که عصا کش کور دیگر است.      (کنایه از راهنمایی از کسی که خودش راه وچاه را بلد نیست)
  • خروس بی محل     (کنایه ازکسی که حرفی را جایی می گوید که نباید بگوید وکسی هم به او توجه نمی کند)
  •  یک بار جستی ملخی ، دو بار جستی ملخی ، بار سوم کف دستی ملخی   (کنایه از کسانی که خلاف کار باشند عاقبت گرفتار قانون می شوند) 
  • غوض بالا غوض  (کنایه از مشکل یا مصیبتی که در پی مصیبت دیگر رخ دهد)
  • عروس خیلی قشنگ بود دمل هم درآورد      (دمل :یعنی زخمهای جوشی که در روی صورت بوجود می آید    کنایه از زشتی عروس)
  • سگان از ناتوانی مهربانند وگرنه سگ کجا ومهربانی
  •  سیر به پیاز کفت ، ای مسکین چه بدبویی     (کنایه از اینکه دیک به دیک میگه روت سیاه)
  • آب که سر بالایی بره غورباقه ابوعطا می خونه
  •  نشاشیدی شوگار درازه 
  •  مرغ خاک میپاشه سر خودش
  • از دلی سگمونه که روبا می یاد سفر آرتمونو می بره
  • سازنه کم بید یه دسه از قوقه آمد سازنه = ساز زننده قوقه =روستایی دور دست کنایه از شلوغی که یک سری افراد غریبه هم واردش میشوند و شلوغی را افزایش میدهند
  • علف دم آخور تلخه = در مورد چيزي گويند كه انسان بدان دسترسي دارد، اما مورد پسندش نيست؛ مثل اينكه در خانواده اي دختر باشد و پسر از خانواده ديگر زن بگيرد؛ مانند: مرغ همسايه غاز است
  • فلان چیز یا فلان کس مثل خر حامومیه = اختیارش دست مردم است  - شخصی که مسئول حمام بوده خری داشته که هر کدام از اهالی لازم داشته افسار آن را گرفته و می برده
  • فلانی گربه قنج کرده = قتنه کردن و دو به همزنی - آتش بیار معرکه
  • فلانی پف مکنه به سر گشاد ساز=کنایه از کار بیهوده انجام دادن
مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 850 جمعه 10 بهمن 1393 نظرات (0)

مردي مقابل گل فروشي ايستاده بود و مي خواست دسته گلي براي مادرش که در شهر ديگري بود سفارش دهد تا برايش پست شود.
وقتي از گل فروشـي خارج شد، دختري را ديد که روي جـدول خيابان نشستـه بود و هق هق گريـه مي کرد. مرد نزديک دختر رفت و از او پرسيد: دختر خوب، چرا گريه مي کني؟
دختر در حالي که گريه مي کرد، گفت: مي خواستم براي مادرم يک شاخه گل رز بخرم ولي فقط ۷۵ سنت دارم در حالي که گل رز۲دلار مي شود. مرد لبخندي زد و گفت: با من بيا، من براي تو يک شاخه گل رز قشنگ مي خرم.
وقتي از گل فروشي خارج مي شدند، مرد به دختر گفت: "مادرت کجاست؟ مي خواهي تو را برسانم؟ دختر دست مرد را گرفت و گفت: آنجا و به قبرستان آن طرف خيابان اشاره کرد.
مرد او را به قبرستان برد و دختر روي يک قبر تازه نشست و گل را آنجا گذاشت.

مرد دلش گرفت، طاقت نياورد، به گل فروشي برگشت، دسته گل را گرفت و ۲۰۰ مايل رانندگي کرد تا خودش دسته گل را به مادرش بدهد.

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 788 جمعه 10 بهمن 1393 نظرات (0)
 
زنی با لباس های کهنه و مندرس و نگاهی مغموم وارد خواربار فروشی محله شد و با فروتنی از صاحب مغازه خواست کمی خواربار به او بدهد. به نرمی گفت که شوهرش بیمار است و نمیتواند کار کند و شش بچه اش بی غذا مانده اند.مغازه دار با بی اعتنایی محلش نگذاشت و با حالت بدی خواست او را بیرون کند زن نیازمند در حالی که اصرار میکرد گفت : آقا شما را به خدا به محض این که بتوانم پولتان را می آورم مغازه دار گفت : نسیه نمی دهد. مشتری دیگری که کنار پیشخوان ایستاده بود و گفتگوی آن دو را میشنید به مغازه دار گفت : ببین خانم چه می خواهد خرید این خانم با من. خواربار فروش با اکراه گفت : لازم نیست خودم میدهم. فهرست خریدت کو؟ زن گفت : اینجاست.مغازه دار از روی تمسخر گفت : فهرست را بگذا ر روی ترازو به اندازه وزنش هر چه خواستی ببر. زن لحظه ای مکث کرد و با خجالت از کیفش تکه کاغذی در آورد وچیزی رویش نوشت و آن راروی کفه ی ترازو گذاشت. همه با تعجب دیدند که کفه ترازو پایین رفت.خواربار فروش باورش نشد.مشتری از سر رضایت خندید و مغازه دار با ناباوری شروع به گذاشتن جنس در کفه ترازو کرد کفه ترازو برابر نشد آن قدر چیز گذاشت تا کفه ها برابر شدند. در این وقت خواربار فروش با تعجب و دلخوری تکه کاغذ را برداشت تا ببیند که روی آن چه نوشته شده است. روی کاغذ ، فهرست خرید نبود دعای زن بود که نوشته بود : ای خدای عزیزم تو از نیاز من با خبری خودت آن را برآورده کن. مغازه دار با بهت جنس ها را به زن داد و همان جا ساکت و متحیر خشکش زد. زن خداحافظی کرد و رفت و با خود می اندیشید که فقط اوست که می داند وزن دعای پاک و خالص چقدر است
مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 993 جمعه 10 بهمن 1393 نظرات (0)


 


 
روزی حضرت موسی به خداوند متعال عرض کرد : دلم میخواهد یکی از بندگان خوبت را ببینم . خطاب آمد : درصحرا برو ، آنجا مردی هست که در حال کشاورزی کردن است . او از خوبان درگاه ماست . حضرت آمد و دید مردی در حال بیل زدن و کار کردن است . حضرت تعجب کرد که او چطور به درجه ای رسیده که خداوند میفرماید از خوبان ماست . از جبرئیل پرسید . جبرئیل عرض کرد : الان خداوند بلائی بر او نازل میکند ببین او چه میکند . بلایی نازل شد که آن مرد در یک لحظه هر دو چشمش را از دست داد . فورا نشست ، بیلش را هم جلوی رویش قرار داد .

گفت : مولای من تا تو مرا بینا می پسندیدی من داشتن چشم را دوست می داشتم ، حال که تو مرا کور می پسندی من کوری را بیش از بینایی دوست دارم .
اشک در دیدگان حضرت حلقه زد ، رو کرد به آن مرد و فرمود : ای مرد من پیغمبر خدا هستم و مستجاب الدعوه . میخواهی دعا کنم تا خداوند چشمانت را دوباره بینا کند ؟
مرد پاسخ داد : نه .

حضرت فرمود : چرا ؟
گفت :
آنچه پروردگارم برای من اختیار کرده بیشتر دوست دارم تا آنچه را که خود برای خودم می خواهم .
مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 1042 جمعه 10 بهمن 1393 نظرات (0)

روستا داری سه تا مغازه هست که  اولی مغازه اقا یاسر پسر 16 ساله که مدیریت میکنه و عکسی که گمیبینید از مغازه  اقا یاسر میباشد و دومی مغازه حسینعلی هستش و سومیم مغازه دهیاری روستامو علی  اقا هستش که تورو روستا فعالیت میکنند

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 1151 جمعه 10 بهمن 1393 نظرات (0)

در فصل زمستان چون اکثر  دست جوانان روستا خالی هست هرزوز بعدر ازظهر یایین روستا جمع میشوند و فوتبال بازی میکننوبه علت نبودن زمین فوتبال پایین روستا تو زمین های چمن زار که الان علوفه ندارد بازی میکنن   وما از شورا و دهیاری خواهشمندیم یه زمین مناسب برای بازی فوتبال  تو روستا فراهم سازن که  جوانان و کودکان روستا بتوانن فرافت خود را بازی فوتبال  فراهم سازند

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 878 جمعه 10 بهمن 1393 نظرات (0)

  عکس از خرد کردن علوفه در روستا برای حیوانات در فصل زمستان

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                         


مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 1013 یکشنبه 28 دی 1393 نظرات (0)

 
ماده69 - وظايف دهيار :

ماده 69 ( اصلاحي 6/7/1382 ) – دهيار به مدت چهارسال انتخاب و وظايف زير را به عهده دارد :

1- اجراي مصوبات شوراي روستا .

2- همكاري با نيروي انتظامي درخصوص اعلام وقوع جرايم ، اجراي مقررات خدمت وظيفه عمومي ، حفظ
نظم عمومي و سعي در حل اختلافات محلي .

3- اعلان فرامين و قوانين و مقررات عمومي .

4- همكاري در حفظ و نگهداري تأسيسات عمومي و عمراني و اموال و دارايي هاي روستا .

5- همكاري با سازمانها و نهادهاي دولتي و ايجاد تسهيلات لازم در جهت ايفاي وظايف آنان .
6- مراقبت در اجراي مقررات بهداشتي و حفظ نظافت و ايجاد زمينه مناسب براي تأمين بهداشت محيط .


7- همكاري با سازمان هاي ثبت احوال و اسناد درجهت ثبت وقايع چهارگانه سجلي و اسناد و املاك .

8- همكاري با مسئولين ذيربط در جهت حفظ ، نگهداري و بهره برداري منابع طبيعي و ميراث فرهنگي واقع در روستا .

9- اجراي طرحهاي عمراني و خدماتي در محدوده روستا در صورت آمادگي با تأييد كميته برنامه ريزي
شهرستان .

10- تشكيل پرونده براي ايجاد بناها ، تأسيسات و تفكيك اراضي در محدوده قانوني روستا و ارجاع به
بخشداري جهت صدور مجوز .

تبصره ( الحاقي 6/7/1382 ) – درآمد حاصل از وصول عوارض مربوط به اجراي اين بند در امور عمومي روستاو زيرنظر شوراي روستا هزينه مي شود .

مـــحـمــد مــحـمــدی بازدید : 929 یکشنبه 28 دی 1393 نظرات (0)


 
ماده68- وظايف شوراي اسلامي روستا:

الف – نظارت بر حسن اجراي تصميمهاي شوراي اسلامي روستا .

ب ( اصلاحي 6/7/1382 ) – ارائه پيشنهاد جهت رفع كمبودها ، نارسايي ها و نيازها به مقامات ذيربط . مقامات مذكور موظف به بررسي پيشنهادها و ارائه پاسخ ، حداكثر ظرف مدت دو ماه ، به شورا هستند . در صورت عدم ارائه پاسخ در موعد مقرر ، مراتب براي پيگيري قانوني به اطلاع مقامات مافوق مي رسد .

ج ( اصلاحي 6/7/1382 ) – تشكيل گردهمايي عمومي جهت ارائه گزارش كار و دريافت يشنهادها
و پاسخ به سؤالات و جلب مشاركت و خودياري مردم براي پيشبرد امور روستا حداقل دو بار در سال و
با پانزده روز اعلام قبلي

د- تبيين و توجيه سياستهاي دولت و تشويق و ترغيب روستائيان جهت اجراي سياست هاي مذكور .

ﻫ - نظارت و پيگيري اجراي طرحها و پروژه هاي عمراني اختصاص يافته به روستا .

و – همكاري با مسئولان ذيربط براي احداث ، اداره ، نگهداري و بهره برداري از تأسيسات عمومي ، اقتصادي ، اجتماعي و رفاهي مورد نياز روستا در حدود امكانات .

ز – كمك رساني و امداد در مواقع بحراني و اضطراري مانند جنگ و وقوع حوادث غيرمترقبه و نيز كمك به
مستمندان و خانواده هاي بي سرپرست با استفاده از خودياريهاي محلي .

ح – تلاش براي رفع اختلافات افراد و محلات و حكميت ميان آنها .

ط - ( اصلاحي 6/7/1382 ) – پيگيري شكايات اهالي روستا از ادارات حوزه مربوط از طريق مقامات مسئول . 29

ي – همكاري با نيروهاي انتظامي جهت برقراري امنيت و نظم عمومي .

ك – ايجاد زمينه مناسب و جلب مشاركت عمومي در جهت اجراي فعاليتهاي توليدي وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي .

ل -( اصلاحي 6/7/1382 ) – فراهم نمودن زمينه مشاركت و جلب همكاري مردم در جهت ايجاد و توسعه
نهادهاي مدني ، كتابخانه و مراكز فرهنگي ، بهبود و ارتقاي فرهنگي اقشار مختلف بويژه جوانان و بانوان و
برنامه ريزي در انجام خدمات اجتماعي ، اقتصادي ، عمراني ، بهداشتي ، فرهنگي ، آموزشي ،
سوادآموزي و ساير امور با موافقت و هماهنگي مراجع ذيربط .

م – انتخاب فردي ذي صلاح به سمت دهيار براي مدت چهارسال براساس آيين نامه مربوط و معرفي به بخشدار جهت صدور حكم .
تبصره – عزل دهيار با رأي اكثريت اعضاي شوراي اسلامي روستا براساس آئين نامه مربوط انجام مي شود و به بخشدار جهت صدور حكم عزل اعلام مي گردد .

ن - ( الحاقي 6/7/1382 ) – ايجاد زمينه مناسب براي توسعه اشتغال و جلب مشاركتهاي عمومي در جهت گسترش فعاليتهاي توليدي .

س - ( الحاقي 6/7/1382 ) – مشاركت در تهيه طرحهاي هادي روستا و بهسازي بافتهاي فرسوده و ضوابط و مقررات ساخت و ساز .

ع - ( الحاقي 6/7/1382 ) – نظارت بر حسن اجراي مقررات مربوط به حفاظت و بهسازي محيط زيست روستا و بهره برداري از منابع طبيعي و جلوگيري از فرسايش خاك و حفظ عمران ، مزارع ، باغها ، مراتع ، جنگل ها ، محدوده هاي زيست محيطي ، احياء و لايروبي قنوات و نهرهاي متروكه و ارائه طرح و پيشنهاد در اين زمينه ها به شوراي بخش .

ف- ( الحاقي 6/7/1382 ) – بررسي برنامه هاي پيشنهادي ارگانهاي اجرايي در زمينه هاي اجتماعي ،
اقتصادي ، عمراني ، بهداشتي ، فرهنگي ، آموزشي و ساير امور رفاهي از نظر تطبيق با ضرورت هاي
موجود در حوزه انتخابيه شورا و ارائه گزارش نارسايي ها به شوراي مافوق و مراجع اجرايي ذي ربط .

ص - ( الحاقي 6/7/1382 ) – نظارت بر حفظ و نگهداري تأسيسات عمومي و عمراني و اموال و دارايي هاي روستا .
تشويق مردم به همكاري و سرمايه گذاري در امور و برنامه هاي عمراني بخش از قبيل توسعه كشاورزي ،
حمل و نقل ، بهداشت ، صنايع روستايي و دستي ، امور فرهنگي و مذهبي بخش . بررسي و تأييد طرحهاي هادي روستاهاي واقع در محدوده بخش و ارسال به مراجع ذي ربط جهت تصويب نهايي

تعداد صفحات : 6

درباره ما
Profile Pic
هدف از راه اندازی این وبسایت شناساندن ارمان واهداف و ویژگی های روستاست ***** همچنین جهت هر گونه نظر و انتقادات میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید 09195472889
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما وبلاک روستا چطوره؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 222
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 180
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 331
  • باردید دیروز : 100
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 431
  • بازدید ماه : 984
  • بازدید سال : 22,758
  • بازدید کلی : 762,215
  • کدهای اختصاصی