شروع بارندگی در روستا به صورت برف

شروع بارندگی در روستا به صورت برف
امروز صبح مردمان روستا برای راهپیمایی به پری روفتن ودر راهپیمایی باشکوه 22 بهمن شرکت کردند
از شیر
ماست پنیر
و از ماست و خامه
کره
واز کره
سارییاق
زندگی روستایی آرام و آهسته پیش میرود. زندگی روستا هنوز هم خالی از سر و صداست و فرسودهشدن از سختیها و هیاهوی زندگی شهرنشینی غایب همیشگی آن. در روستاست که شادیها و غمها تقسیم میشوند. آدمهای روستا به هم نزدیکترند و آنجاست که همسایه از حال همسایه خبر دارد.
آدمهایی که همیشه در جستجوی زندگی آرام و به دور از ازدحام شهرها هستند، تصویری شاعرانه از روستا در ذهن خود دارند و برای همین است که خیلی وقتها میگویند خوشا به حالت ای روستایی. روستایی خبر از بوقهای پی?درپی ماشینها و هیاهوی شهرنشینی ندارد.
زندگی شهری اما نقطه مقابل روستاست و گذران زمان در شهر خود قصهای متفاوت از روستا دارد. زندگی شهری مهارت و فوت و فن خاص خود را طلب میکند. در شهرها انگار پایانی برای سر و صدا و هیاهو نیست. صدای خیابانها، ماشینها و آدمها آنقدر آزاردهنده است که گاهی به سرت میزند همه چیز را رها کنی و به کنجی دنج پناه ببری، البته اگر بتوان در شهرها جایی این چنین یافت. زندگی شهری، زندگی آرام و بیدغدغهای نیست.
آدمها در شهرها هر روز بیتفاوت از کنار یکدیگر میگذرند. ارتباطها در شهرها جزییاند و زود گذر. آدمها نسبت به هم بیتفاوتند و غرقشدن در شلوغی و هیاهوی شهرها مرگ صمیمیتها و عاطفههاست. شهر انگار که دنیای بیگانههاست.
امروزی شدن روستاها
هرچند هنوز هستند روستاهایی که زندگی صنعتی و تاثیرات زندگی شهری آنها را متحول نکرده است، اما زندگی روستایی با تمام زیباییهایش رو به سوی تحول دارد. اگرچه هنوز میان شهر و روستا تفاوتهای بارزی وجود دارد، اما سبک زندگی روستاییان در حال تغییر است و با شتابی روز افزون از گذشتهها فاصله میگیرد.
حالا در برخی روستاها خیلی از سبکهای زندگی شهری وارد شده، آنقدر که برای قدیمیها کمتر چیز آشنایی از گذشته بر جای مانده است. برای کسانی هم که راه شهر را پیش گرفتند و سالیان دراز دور از روستایشان بودهاند، شاید باور دیدن روستای کودکیهایشان کمی دشوار باشد.
به اعتقاد دکتر نعمتالله فاضلی، مردمشناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی ـ که مطالعات گستردهای درباره سبک زندگی روستایی و تغییر و تحول در آن انجام داده ـ ویژگیهای شیوه زندگی روستایی در دورههای گذشته اجازه نمیداد تا پدیده سبک زندگی به معنایی که در شهر دیده میشود به وجود آید. اما با رشد فرآیند شهرنشینی یا همان شهری شدن در روستاها نیز سبک زندگی در حال شکلگیری است.
هرچند در گذشته پوشش اهالی روستا با فرهنگ سنتی روستاییان پیوند داشت و با شهرنشینان کاملا متفاوت، اما حالا یکی از تغییرات روستاها نسبت به گذشته تغییر در پوشش اهالی روستاست که چندان تفاوتی با پوشش شهرنشینان ندارد. در خیلی از روستاها، روستاییان دیگر همچون گذشته لباس سنتی تن نمیکنند و حالا پوشش جوان روستایی فرق چندانی با جوان شهری ندارد.
لطفا به ادامه مطلب بروید
عکس از ماشین دهیاری هنگام جمع اوری زباله های خانوار در روستا
زبان مردمان روستا ترکی زبان میباشد
آنغوزه که به زبان کرمانجی و در منطقه هزارمسجد به آن ایرام لوتی گفته می شود، یکی از چندین گونه گیاهان دارویی خودرویی است که به فراوانی در فصل بهار در سراسر شهرستان کلات می روید. این گیاه در نواحی کوهستانی و کوههای شهرستان به خصوص درمنطقه هزار مسجد رشد و نمو می کند. و به خاطر رشد طبیعی و خودرو بودن آن، دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری می باشد.
مردم شهرستان کلات فقط از برگ های این گیاه برای تهیه آش ایلگان (به کرمانجی گرمی یه ایرام لوتی )) استفاده می کنند و از شیره آن هیچ گونه بهره تجاری و اقتصادی نمی کنند.
برخی نیز آن را خشک می کنند تا در فصل زمستان از آن استفاده نمایند و آش زمستانی از آن تهیه می کنند
نام علمي:Ferula assa-foetida نام انگليسي:Stinking assa نام عربي:انجدان (Angudan) نام فرانسوي:Ase-fetide نام آلماني:Stinkender assand نام هاي مترادف:Ferula scorodesma و Scorodesma foetidum نام خانواده:Umbelliferae(چتريان) |
![]() |
پوشش گياهي منطقه:
روستای قره داش،همانطور كه از وضعيت جغرافيايي آن مشخص است با توجه به كوهستاني بودن آن و دارا بودن خاك مناسب و بارندگي كافي گياهان متنوعي ميرويند كه عبارتند از: گياهان درختچهاي، بادامچه، يوقي ـ قزاموخ- اُرس- درخت عزني- علف خرس- زيرك- سروكوهي
گياهان بوته اي-خارشتر-چتك-گون-خار زرد-كنگر-خار-مغيلان-قاريلچ-پوشان و…
گياهان علوفهاي:
چريش- قاوق- تلخك- قياق- يونجه- شَلغَمك
گياهان دارويي:
كُماي- هَردَم- تَشنگ- هوا چوبه- گل گاو زبان-قان تپر- چاشُر و…
گياهان صنعتي(رنگي):
بُرجاق
گياهان خوراكي:
ترشک، ریواس، کوریا، ایلگان پياز كوهي ـ قز آلاق ـ مور چو ـ چاي كوهي و…
زندگي جانوران منطقه:
اين منطقه با توجه به شرايط اقليمي و وضعيت سرزميني حيوانات مختلفي را زيستگاه خود نموده كه شامل پستانداران وحشي:گرگ- شغال- روباه- گربه وحشي-خوك- گراز- بز كوهي- ريش كوهي- كفتار- خرگوش- و…
پرندگان شامل:
بلبل- بلدرچين- ترقي- گنجشك زرد- جغد- كلاغ- قاراقوش- كبوتر چاهي- قرقي-زاغ- كبك- و…
این گیاه در مناطق معتدل کشور ما رویش دارد و از قدیم الایام به عنوان یک سبزی مفید و مؤثر از آن استفاده می شده است. گرچه در رابطه با مسائل غذایی از آن استفاده های فراوانی می شده ؛ ولی اکنون این استفاده کاهش یافته است و در عوض موارد درمانی این گیاه افزایش پیدا کرده و در همه زمینه ها از آن استفاده می شود و هیچگونه عارضه ای ندارد. |
در حال حاضر عکس از این نوع گیاه ندارم در اینده عکس از این نوع گیاه را میزارم
چای کوهی یا چای چوپان که نام علمی ان Stachys lavandulifolia از خانواده Lamiaceae است.
تركيبات فعال اين گياه كه داراي فعاليت بيولوژيكي هستند شامل فنيل اتانوئيد، تريپنوئيد و فلاونوئيد مي باشد ( 3). از جمله تركيبات ديگر گياه ميرسن ( 20 %)، آلفا- پي نن ( 18 %)، گاما- مورولن ( %13/2 ) و اگنول ( 7%) مي باشد.
این چای گیاه معطری است که با خاصیت آرام بخشی مطبوع و نشاط آور ، تقویت کننده ی قوی برای اعصاب و روان و داروئی موثر در درمان افسردگی از طریق مهار آنزیمی به شمار می رود. از خواص دارويي اين گياه، مدربودن آن براي شستشوي مجراي ادراري (كليه و مثانه) است و مصرف زیاد آن نیز باعث سقط جنين در زنان باردار مي شود.اين گياه در ارتفاعات كم و متوسط رويش دارد و فصل رويش آن اواسط ارديبهشت تا اواخر خرداد است. از نظر طب قدیم ایران این گیاه گرم و خشک است .
گل گیاه چای کوهی به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ است که در میان کاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن قرار دار د . ماده قرمز رنگ موجود در برگهای چای کوهی که گاها با فشار دادن برگها از آن استخراج می شود برای التیام زخم ها و درمان سوختگیها به کار میرود.
از سوی دیگر چای کوهی، دارای خاصیت ضد درد ویژه ی دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی می باشد که ویژگی انرژی زایی و نشاط انگیزی را نیز برای افراد افسرده و کم حوصله به همراه خود به ارمغان می آورد.این گیاه در درمان بیماری های معده و روده با منشاء روانی و بیماری های اسهال توام با تحریکات عصبی، نقش موثر و آرام بخشی دارد و همچنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به ویژه کمک به هضم غذا کاربرد دارد.
برخی از خواص چای کوهی عبارتند از:
1. ضد کرم معده و روده است.
2. ادرار آور وقاعده آور است.
3. گرفتگی صدا را باز میکند و خلط آور است.
4. برای درمان کزاز بهکار میرود.
5. اگر برگ آن را بصورت پودر درآورده و روی زخمهای عمیق بپاشید آنها را درمان میکند.
6. درمان کننده اسهال و اسهال خونی است.
7. برای درد دنبالچه بهترین دارو است.
8. اگر مشکوک به خونریزی مغزی هستید یا احتمال خونریزی مغزی وجود دارد حتما از این دارو استفاده کنید.
9. درمان کننده بیماری مننژیت است.
10. برای درمان فلج به کار میرود.
11. سیاه سرفه را از بین میبرد.
12. درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان میکند.
13. برای کم خونی مفید است.
14. چای کوهی اشتها را باز میکند بنابراین میتوان آنرا به بچهها و افراد مسن که اشتها ندارند توصیه کرد.
15. برای رفع افسردگی مفید است.
16. درمان کننده بیخوابی است.
17. در درمان سرماخوردگی معجزه میکند.
18. برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات به کار میرود.
روش مصرف:
یک قاشق مربا خوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل میل کنید.ک به هضم غذا کاربرد دارد.
بالنگو که در اصطلاح محلی به آن ملنگو نیز میگویند گیاهی خودرو، یک ساله و شبیه به ریحان ولی با برگها و تخمهای ریزتر است. ساقههای آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار درمناطق کوهستانی وبیابانهای خوش آب وهوا می روید بهترین زمان برداشت این گیاه در مناطق اطراف بافق تا اواخر اردیبهشت و قبل از ریزش باران میباشد زیرا باران باعث باز شدن غلاف و پراکنده شدن دانه های گیاه میگردد .
روشی جالب و محلی برای جدانمودن دانه ها از داخل غلاف گیاه بالنگو (تخم شربتی)
*****لطفأ ادامه مطلب را دنبال نمایید******
گیاه دارویی و معطٌر کاکوتی که در اصطلاح عامیانه به آن آلاله هم میگویند از تیره نعنائیان بوده و کاربرد غذایی و دارویی دارد درسالهای پرباران و در اکثر مناطق کوهستانی قطرم و دیگر مناطق روستایی با شرایط آب وهوایی مناسب و اطراف بافق خصوصأ مناطقی که حالت آفتاب سایه دارد می روید.
این گیاه چند ساله بوده و در اوایل بهار در دامنه کوها و مسیرهای سیلاب(کازه ها) و مناطق مردابی شروع به رویش نموده و تا اواخر بهار قابل جمع آوری میباشد.
عطر آن شبیه به آویشن و بوته های آن پرپشت و ارتفاه گیاه بین 20تا50سانتی متر ودارای گلهای بنفش میباشد.طبیعت آن گرم ومعتدل و تقریبأ تمام خواص آویشن را دارد.این گیاه را به خانواده پونه(پودنه صحرایی) هم نسبت میدهند.
تمام قسمتهای گیاه کاربرد دارویی دارد.چنانچه گیاه تازه را همراه با چای دم نماییددمنوشی عالی بدست می آیدو عطر و بویی از خود به جا میگذارد که هوش از سر میبرد.ازبرگهای خشک شده و خرد شده کاکوتی به عنوان طعم دهنده و بادشکن در دوغ و ماست استفاده میگردد.
خواص دارویی و غذایی کاکوتی
1-ضدباکتری.
2-خلط آور.
3-ضدسرماخوردگی.
4-بادشکن و ضد دل پیچه.
*به طبیعت احترام بگذاریم تا طبیعت نیز با ما چنین کند.*
درمنه یا آرتمیس، گیاهی است از خانواده کاسنی ها که به دلیل خواص چندجانبه اش، کاربرد زیادی در طب گیاهی دارد. این گیاه گل های ریز زردرنگی داشته و از آن برای تهیه اسانس نیز استفاده می شود.
چای گل درمنه که از مخلوط دو الی سه قاشق غذاخوری گل و برگ آن در یک فنجان آب جوش پس از ۱۰ دقیقه آماده می شود اثرات خارق العاده ای داشته و مصرف روزانه آن خطری ندارد. این گیاه که بیشتر در اروپا، آسیا و شمال آفریقا می روید اثرات ارزشمندی روی افراد بی خواب داشته و به دلیل آرام بخش بودن، سردرد را تسکین می دهد.
دم کرده درمنه گوش درد را کاهش داده و به دلیل خواص ضدمیکروبی اش به بهبود عفونت مثانه و انگل روده ای کمک زیادی می کند.این نوشیدنی میزان خونریزی و درد سیکل ماهیانه را کاهش داده و به عنوان نوشیدنی آرام بخش در این دوران کاربرد دارد. روغن های فرار، فلاونوئید، کومارین و تانین از ترکیبات مفید این گیاه بوده که بسیاری از نیازهای بدن را تأمین می کند.
چای گل درمنه، نوشیدنی مفیدی برای انواع بیماری های گوارشی بوده و التهاب روده، اسهال، یبوست، سندرم روده تحریک پذیر، دل پیچه و درد معده و التیام بخشیده و علاوه بر افزایش اشتها، به هضم و جذب موادغذایی کمک می کند.این دم کرده گیاهی ترشح صفرا را بهبود بخشیده و به درمان یرقان و هپاتیت کمک می کند.
حملات صرع و اضطراب از عوارضی است که افراد مبتلا به آن به واسطه اثرات مثبت دم کرده درمنه روی سیستم عصبی می توانند از آن بهره ببرند.
زندگی به تناسب شهامت آدمی گسترش یا فروکش مییابد. آنین نین
زندگی مانند نقش و نگارهای قالی ایرانی است که زیبا هست ولی درک معنای آن مشکل است . آلدوس هاکلی
زندگی از بودن شروع می شود و تا شدن ادامه می یابد . ارد بزرگ
زندگی من همواره چون فاجعه ای بوده است که هرگز اتفاق نیافتاده بود !!! . أوئستین وویک
زندگی انسان مانند شبنمی است که از برگ گلی می لغزد و فرو می چکد. بودا
زندگی هوس یکی شدن برای عشق ورزیدن که توی جمع باشی و هم کلامی برای خودت پیدا کنی. یکی که مکمل عشقت باشه وکاملش کنه. قرار نست که اون حتما موافق جنست باشه، قراره که عاشق باشه وهمدل باشه . بنجامین دسریل
توسعه روستايي چيست؟
از چند سده اخير و با رشد پرشتاب صنعت و فناوري در جهان, عقبماندگي مناطق روستايي بيشتر عيان گرديده است. از آنجاييكه عموماً روستاييان نسبت به شهرنشينان داراي درآمد كمتري هستند و از خدمات اجتماعي ناچيزي برخوردار هستند, اقشار روستايي فقيرتر و آسيبپذيرتر محسوب ميشوند كه بعضاً منجر به مهاجرت آنان به سمت شهرها نيز ميشود. علت اين امر نيز پراكندگي جغرافيايي روستاها, نبود صرفه اقتصادي براي ارايه خدمات اجتماعي, حرفهاي و تخصصينبودن كار كشاورزي (كمبودن بهرهوري), محدوديت منابع ارضي (در مقابل رشد جمعيت), و عدممديريت صحيح مسؤولان بوده است. به همين جهت, براي رفع فقر شديد مناطق روستايي, ارتقاي سطح و كيفيت زندگي روستاييان, ايجاد اشتغال و افزايش بهرهوري آنان, تمهيد ”توسعه روستايي“ متولد گرديد.
بنا بر تعريف, برنامههاي توسعه روستايي, جزئي از برنامههاي توسعه هر كشور محسوب ميشوند كه براي دگرگونسازي ساخت اجتماعي-اقتصادي جامعه روستايي بكار ميروند. اينگونه برنامهها را كه دولتها و يا عاملان آنان در مناطق روستايي پياده ميكنند, دگرگوني اجتماعي براساس طرح و نقشه نيز ميگويند. اين امر در ميان كشورهاي جهان سوم كه دولتها نقش اساسي در تجديد ساختار جامعه به منظور هماهنگي با اهداف سياسي و اقتصادي خاصي به عهده دارند, مورد پيدا ميكند. از سوي ديگر توسعه روستايي را ميتوان عاملي در بهبود شرايط زندگي افراد متعلق به قشر كمدرآمد ساكن روستا و خودكفاسازي آنان در روند توسعه كلان كشور دانست .
در گذشته بعضي مديران و سياستگذاران امر توسعه, صرفاً بر ”توسعه كشاورزي“ متمركز ميشدند كه امروز نتايج نشان داده است كه توسعه روستايي صرفاً از اين طريق محقق نميشود. روستا جامعهاي است كه داراي ابعاد اجتماعي مختلف است و نيازمند توسعه همهجانبه (يعني توسعه روستايي) است نه صرفاً توسعه كسبوكار و نظامي به نام ”كشاورزي“. هرچند بايد گفت كه از طريق توسعه كشاورزي موفق نيز الزاماً توسعه روستايي محقق نميشود. چون اولاً فوايد توسعه كشاورزي عايد همه روستاييان نميشود (بيشتر عايد زمينداران, بخصوص مالكان بزرگ, ميشود), ثانياً افزايش بهرهوري كشاورزي باعث كاهش نياز به نيروي انساني ميشود (حداقل در درازمدت) و اين خود باعث كاهش اشتغال روستاييان و فقر روزافزون آنان و مهاجرت بيشتر به سمت شهرها ميشود.
ده یا روستا که در کتابهای قدیم بصورت دیه هم دیده می شود . در زبان پهلوی ،ده (Deh) در پارسی باستان (Dahya)به معنی سرزمین و در اوستا به شکل دخیو (Daxya) آمده است .
در ایران ، ده از قدیمی ترین زمان یک واحد اجتماعی و تشکیلاتی و جایی بوده است که درآن گروه هایی از مردم روستایی برای همکاری در زمینه های اقتصادی ،اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی گردهم تجمع یافته اند. ده اساس زندگی اجتماعی ایران را تشکیل میدهد و اهمیت آن به اعتبار اینکه یک واحد تشکیلاتی در زندگی روستایی است ، در سراسر قرون وسطی و از آن پس تا به امروز برقرار بوده است .
در عرف ده عبارت است از محدوده ای از فضای جغرافیایی که واحد اجتماعی کوچکی مرکب از تعدادی خانواده که نسبت به هم دارای نوعی احساس دلبستگی ، عواطف و علائق مشتک هستند ، در آن تجمع می یابند و بیشتر فعالیتهایی که برای تامین نیازهای زندگی خود انجام می دهند ، از طریق استفاده و بهره گیری از زمین و در درون محیط مسکونی شان صورت می گیرد، این واحد اجتماعی که اکثریت افراد آن به کار کشاورزی اشتغال دارند در عرف ده نامیده می شود .
در قانون اصلاحات ارضی ایران : ده یا روستا عبارت است از یک مرکز جمعیت و محل سکونت و کار تعدادی خانواده که در اراضی آن ده به کار کشاورزی اشتغال دارند و درآمد اکثریت آنان از طریق کشاورزی حاصل می شود.
تونیس (Tonnies)می گوید: جامعه روستایی به عنوان یک جامعه آرمانی که سرشار از تقدس ، هماهنگی و صلح و صفاست.
تاریخچه روستا نشینی :
به اعتقاد رالف لینتون (Ralph Linton) مولف کتاب شیر تمدن در عصر نوسنگی یا حدو ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد در بسیاری از سرزمین ها از جمله منطقه آسیا جنوب غربی زندگی ده نشینی برقرار بوده و عموم قبایل مختلف با یک نوع الگوی کلی و متشابه به زندگی خود ادامه می دادند . بنا بر پژوهش باستان شناسان قدیمی ترین دهکده های جهان که تاکنون بوسیله حفاران پیدا شده ، در خاورمیانه واقع است .
دو روستا در جارمو (Jarmo)و تپه سربین (Sarabin) واقع در ایران و عراق امروزی نشان میدهد که یکجا نشینی با تشکیل اجتماعات روستایی دست کم در ۱۰۰۰۰ سال پیش آغاز شده است .
آخرین تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد که بسیاری از مراکز اجتماعات انسانی از ۱۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال قدمت دارد . مثلا گنج تپه در انتهای شرقی دشت کرمانشاه ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد ، تپه گوران لرستان ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد ، گوی تپه نزدیک ارومیه ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد ، تپه حصار دامغان ۴۰۰۰سال قبل از میلاد ، تپه حسنلو و عقرب تپه ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد ، چراغعلی تپه ۱۱۰۰ سال قبل از میلاد ، املش گیلان ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد و همچنین شوش ، تپه گیان نهاوند ، تپه جمشیدی ( در شمال شرقی الشتر ) تل بگوم تخت جمشید و کلاردشت هر یک از ۱۰۰۰تا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد قدمت دارند.
گونه های روستایی :
ساندرسن جامعه دهگانی را از لحاظ ثبات و تحرک به سه نوع تقسیم می کند :
۱- دهکده های نا پایدار - دهکده هایی هستند که هرچند در آن مختصری کشاورزی می شود ولی ساکنان آن زود به زود تغییر مکان میدهند .
۲-دهکده های نیمه پایدار : در این نوع انسانها در محلی سکونت می گزینند و تا چند سال آذوقه خود را از زمینهایحاصلخیز اطراف بدست می آورند و سپس به علت کاهش بازدهی زمین و بی مایه شدن خاک آن منطقه را ترک می کنند و در سرزمینی دیگر ساکن می شوند.
۳- دهکده های پایدار : از زمانی که فنون و ابزار کشاورزی پیشرفت کرد و بویژ ه در منطقه آسیای جنوب شرقی که زراعت برنج معمول گردید و گاومیش اهلی و خیش اختراع شد و رواج یافت ، دهکده های پایدار پدید آمد
جهت مشاهده عکسها به ادامه مطلب مراجعه شود
تعداد صفحات : 12